“Dit is een voorbeeld van hoe één melding, één telefoontje en het openstaan voor hulp kan leiden tot succes.”

“Dit is een voorbeeld van hoe één melding, één telefoontje en het openstaan voor hulp kan leiden tot succes.”

tagline

Collega Tim  vertelt over zijn ervaring met vroegsignalering.

“Mijn naam is Tim Wiselaar en ik ben werkzaam als maatschappelijk werker bij het Algemeen Maatschappelijk Werk Midden-Limburg (AMW-ML). Samen met mijn collega’s help ik inwoners van Leudal met hun financiële problemen. Dit doen we onder andere met het project vroegsignalering.

Collega Tim vertelt over zijn ervaring met vroegsignalering

“Mijn naam is Tim Wiselaar en ik ben werkzaam als maatschappelijk werker bij het Algemeen Maatschappelijk Werk Midden-Limburg (AMW-ML). Samen met mijn collega’s help ik inwoners van Leudal met hun financiële problemen. Dit doen we onder andere met het project vroegsignalering.

Hoe werkt het?

Iedere maand krijgen wij van de gemeente Leudal de contactgegevens van inwoners met meerdere betalingsachterstanden. Wij zoeken contact met deze mensen om onze hulp aan te bieden. We willen er zo vroeg mogelijk bij zijn om te voorkomen dat ze in verdere financiële problemen terecht komen.

We proberen mensen altijd eerst te bellen of mailen. Dan leggen we uit waarom we hen benaderen en vertellen dat we ze graag willen helpen. Als we iemand niet kunnen bereiken, gaan we op huisbezoek. Mocht iemand niet thuis zijn of de deur niet open doen, dan laten we onze contactgegevens achter.

Ik hoop dan altijd dat ze ons bellen. Je weet namelijk dat er financiële problemen spelen maar als ze de deur niet open doen kunnen we niet helpen. Dat is lastig. Ik zou het mensen zo gunnen dat ze de hulp toelaten. Je hoeft je niet te schamen voor financiële problemen. Het kan iedereen overkomen en vaak kan je er niks aan doen.

Gelukkig krijgen we in de meeste gevallen contact met iemand. Gemiddeld spreken we zo’n zeven personen per maand. Veel mensen staan open voor onze hulp. Ze vinden het fijn dat wij deze hulp aanbieden. Vaak vinden mensen het toch moeilijk om zelf hulp te vragen.

Hoe werkt het?

Iedere maand krijgen wij van de gemeente Leudal de contactgegevens van inwoners met meerdere betalingsachterstanden. Wij zoeken contact met deze mensen om onze hulp aan te bieden. We willen er zo vroeg mogelijk bij zijn om te voorkomen dat ze in verdere financiële problemen terecht komen.

We proberen mensen altijd eerst te bellen of mailen. Dan leggen we uit waarom we hen benaderen en vertellen dat we ze graag willen helpen. Als we iemand niet kunnen bereiken, gaan we op huisbezoek. Mocht iemand niet thuis zijn of de deur niet open doen, dan laten we onze contactgegevens achter.

Ik hoop dan altijd dat ze ons bellen. Je weet namelijk dat er financiële problemen spelen maar als ze de deur niet open doen kunnen we niet helpen. Dat is lastig. Ik zou het mensen zo gunnen dat ze de hulp toelaten. Je hoeft je niet te schamen voor financiële problemen. Het kan iedereen overkomen en vaak kan je er niks aan doen.

Gelukkig krijgen we in de meeste gevallen contact met iemand. Gemiddeld spreken we zo’n zeven personen per maand. Veel mensen staan open voor onze hulp. Ze vinden het fijn dat wij deze hulp aanbieden. Vaak vinden mensen het toch moeilijk om zelf hulp te vragen.

Ik zou het mensen zo gunnen dat ze de hulp toelaten. Je hoeft je niet te schamen voor financiële problemen. Het kan iedereen overkomen en vaak kan je er niks aan doen.

Problemen aanpakken

Onze hulp start meestal met het inventariseren van de schulden. We bespreken altijd hoe het komt dat er een betalingsachterstand is ontstaan. We kijken verder dan alleen het geld. Vaak zit er een heel verhaal achter de schulden. Mensen zijn bijvoorbeeld hun baan verloren, of thuis loopt het niet zo lekker. Ook veroorzaken de financiële problemen vaak veel stress. Dit alles nemen we mee om de mensen zo goed mogelijk te kunnen helpen.

We maken een budgetoverzicht van alle inkomsten. Ook kijken we of er nog recht is op bepaalde toeslagen of andere inkomens verruimende middelen, zoals bijvoorbeeld aanvullende bijstand. Hierna kunnen we de ernst van de schulden inschatten. Dan bepalen we ook of we de mensen kunnen helpen vanuit het AMW-ML, of dat de situatie al te ver gevorderd is. Wanneer de schulden te groot zijn brengen we de mensen in contact met schuldhulpverlening, bewindvoering of een budgetcoach. Dit doen we uiteraard altijd in samenspraak en we doen niks wat iemand niet wilt.

Problemen aanpakken

Onze hulp start meestal met het inventariseren van de schulden. We bespreken altijd hoe het komt dat er een betalingsachterstand is ontstaan. We kijken verder dan alleen het geld. Vaak zit er een heel verhaal achter de schulden. Mensen zijn bijvoorbeeld hun baan verloren, of thuis loopt het niet zo lekker. Ook veroorzaken de financiële problemen vaak veel stress. Dit alles nemen we mee om de mensen zo goed mogelijk te kunnen helpen.

We maken een budgetoverzicht van alle inkomsten. Ook kijken we of er nog recht is op bepaalde toeslagen of andere inkomens verruimende middelen, zoals bijvoorbeeld aanvullende bijstand. Hierna kunnen we de ernst van de schulden inschatten. Dan bepalen we ook of we de mensen kunnen helpen vanuit het AMW-ML, of dat de situatie al te ver gevorderd is. Wanneer de schulden te groot zijn brengen we de mensen in contact met schuldhulpverlening, bewindvoering of een budgetcoach. Dit doen we uiteraard altijd in samenspraak en we doen niks wat iemand niet wilt.

Van betekenis zijn

Ik ben ervan overtuigd dat vroegsignalering mensen kan helpen. Zo heb ik een keer telefonisch contact gezocht met een mevrouw. Ik kreeg haar niet te pakken, maar gelukkig belde ze zelf terug. Ze gaf aan graag geholpen te willen worden, Ik heb haar toen thuis opgezocht en samen hebben we de situatie besproken. Het bleek dat haar partner schulden had. Hierdoor zijn ze samen in nog meer schulden terecht gekomen. Dat zien we vaker, het begint vaak klein maar loopt al snel uit de hand.

We hebben ervoor gezorgd dat mevrouw bewindvoering kon krijgen. Nu zijn ze heel blij, want alle onrust is weggevallen. Ze weten nu dat er aan de financiële problemen wordt gewerkt, waardoor ze straks schuldenvrij zijn en samen een toekomst op kunnen bouwen. Ze hebben weer een stip aan de horizon.

Samenwerking

We werken ook veel samen met andere organisaties. Zo had mevrouw een zoontje wat graag op tennis wilde, maar dat kon ze helaas niet betalen. Wij hebben contact opgenomen met Stichting Leergeld. Zij hebben ervoor gezorgd dat het zoontje kon gaan tennissen.

Dit is een voorbeeld van hoe één melding, één telefoontje en het openstaan voor hulp kan leiden tot succes.”

Van betekenis zijn

Ik ben ervan overtuigd dat vroegsignalering mensen kan helpen. Zo heb ik een keer telefonisch contact gezocht met een mevrouw. Ik kreeg haar niet te pakken, maar gelukkig belde ze zelf terug. Ze gaf aan graag geholpen te willen worden, Ik heb haar toen thuis opgezocht en samen hebben we de situatie besproken. Het bleek dat haar partner schulden had. Hierdoor zijn ze samen in nog meer schulden terecht gekomen. Dat zien we vaker, het begint vaak klein maar loopt al snel uit de hand.

We hebben ervoor gezorgd dat mevrouw bewindvoering kon krijgen. Nu zijn ze heel blij, want alle onrust is weggevallen. Ze weten nu dat er aan de financiële problemen wordt gewerkt, waardoor ze straks schuldenvrij zijn en samen een toekomst op kunnen bouwen. Ze hebben weer een stip aan de horizon.

Samenwerking

We werken ook veel samen met andere organisaties. Zo had mevrouw een zoontje wat graag op tennis wilde, maar dat kon ze helaas niet betalen. Wij hebben contact opgenomen met Stichting Leergeld. Zij hebben ervoor gezorgd dat het zoontje kon gaan tennissen.

Dit is een voorbeeld van hoe één melding, één telefoontje en het openstaan voor hulp kan leiden tot succes.”