Sociale vaardigheden helpen bij het opbouwen en behouden van sociale contacten. Ze spelen een belangrijke rol bij het ontstaan van vriendschappen en zorgen ervoor dat iemand wordt geaccepteerd door anderen. Deze vaardigheden vormen de basis voor goed contact, zowel in het sociale netwerk als op het werk.

Wat zijn sociale vaardigheden?

Voorbeelden van sociale vaardigheden zijn luisteren, een gesprek beginnen en op gang houden, iemand een compliment geven, jouw mening geven, grenzen aangeven, opkomen voor jouw mening en reageren op kritiek.

Deze vaardigheden worden onderverdeeld in vijf categorieën:

  • Coöperatie draait om samenwerken, delen, anderen helpen en het volgen van de regels.

  • Assertiviteit betekent initiatief nemen om iets kunnen en durven vragen en reageren op andermans gedrag.

  • Verantwoordelijkheid betreft de onderlinge communicatie, zoals het starten van een gesprek en het onderhouden van vriendschappen.

  • Empathie betekent het vermogen om je te verplaatsen in een ander en bezorgdheid te tonen over andermans gevoelens.

  • Zelfcontrole betekent op een goede manier omgaan met conflicten of corrigerende feedback.

Wat als je moeite hebt met sociale vaardigheden?

Herken jij jezelf in één van deze uitspraken?

  • ‘ik weet nooit wat ik moet zeggen’

  • ‘ik durf geen gesprek te beginnen, ik weet niet hoe dat moet’

  • ‘ik kan geen nee zeggen’

  • ‘ik klap helemaal dicht en begin te stotteren’

  • ‘het is altijd ongemakkelijk’

Veel mensen hebben moeite met sociale vaardigheden en worden daardoor onzeker. Het goede nieuws? Vaardigheden kun je trainen. Bij het Algemeen Maatschappelijk Werk Midden-Limburg bieden we de training Sociale Vaardigheden waarin we samen met deelnemers aan de slag gaan. Hoe start je een gesprek met een (on)bekende? Hoe onderhoud je vriendschappen en hoe voer je gezonde discussies?

Door jouw sociale vaardigheden te trainen, word je hier niet alleen beter in maar zal je ook met meer zelfvertrouwen deelnemen aan sociale gelegenheden.